مقدمه
به مجموعه مقرراتی که یک موسسه عمومی یا خصوصی به منظور تنظیم امور موسسه خود تهیه و تدوین میکند آییننامه گفته میشود. از اهداف آییننامه میتوان به پر کردن خلأ قانونی، ایجاد نظم و هماهنگی، بیان جزئیات و تسهیل اجرای قوانین، تعامل مثبت با افراد ذینفع، تعریف فعالیتها و تفکیک مسئولیتها و ارزیابی عملکرد اشاره کرد. دانشگاه علوم پزشکی گلستان با توجه به موارد فوق و اهمیت آییننامه در دستیابی به اهداف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، آییننامه زیر را به تصویب رسانده است. رعایت مفاد این آییننامه برای کلیه مراکز تابعه الزامی خواهد بود.
رسالت کتابخانه
۱. تسهیل جستجو و دستیابی به منابع اطلاعات علمی
۲. تهیه مجموعهها و آرشیوهای تخصصی با توجه به نیاز دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی از قبیل کتابهای چاپی، الکترونیکی، سیدیهای آموزشی، عکسها و سایر منابع اطلاعات
۳. فراهم آوری فضای فیزیکی برای ارائه خدمات اطلاعرسانی و مطالعه کاربران
۴. ارائه خدمات مرجع (کمک به اطلاعیابی کاربران)
کاربران کتابخانه
کلیه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان که عضو کتابخانه شدهاند را جامعه کتابخانه میگویند.
منابع کتابخانه
شامل کتب فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی، مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی مرکز میباشد.
دستورالعملها
۱- مجموعهسازی:
برنامهریزی شیوه گردآوری مواد است که مجموعه منسجم و معتبر را به وجود میآورد تا بر مبنای اهداف و خدمات پیش بینی شده، نیازهای گروه های هدف را پوشش دهد.
فرایند مجموعه سازی:
کمیته تامین منابع به طور مرتب به نیازسنجی کاربران میپردازد و برطبق اولویتهای تخصصی و استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی اقدام به تهیه منابع برای گروه های آموزشی مستقر در مرکز میکند. نیازسنجی به ۴ طریق انجام خواهد گرفت:
۱. تکمیل فرمهای آنلاین موجود در پورتال کتابخانه
۲. تکمیل فرمهای چاپی موجود در کتابخانههای تابعه دانشگاهها
۳. پیشنهادات کارشناسان کتابخانه ها
۴. پیشنهادات گروههای آموزشی
تعداد مجاز | مدت زمان (روز) | |
۲ | ۷ | کارکنان |
۳ | ۱۰ | دانشجوی کارشناسی |
۵ | ۱۴ | دانشجوی کارشناسی ارشد |
۵ | ۱۴ | دانشجوی دکترای حرفهای و دندانپزشکی |
۵ | ۲۱ | دانشجوی PHD |
۷ | ۳۰ | هیئت علمی |
ماده ۱: حداکثر تمدید تا دو بار در صورت رزرو نبودن کتاب امکانپذیر است.
ماده ۲: در صورت تأخیر در عودت کتاب، کتاب تمدید نخواهد شد.
ماده ۳: کتابهای مرجع، مجلات و پایاننامهها امانت داده نمیشود
ماده ۴: حداقل یک نسخه از هر عنوان در کتابخانه به عنوان مرجع نگهداری میشود و آن نسخه امانت داده نمیشود
ماده ۵: در صورت مفقود شدن کتاب، آخرین ویرایش همان کتاب باید توسط امانت گیرنده به کتابخانه تحویل داده شود در غیر این صورت معادل ریالی به شماره حسابی که به این منظور اختصاص یافته است واریز شود.
۷- رزرو:
در کتابخانههای تابعه دانشگاه امکان رزرو منبع از طریق پورتال کتابخانه وجود دارد و حداکثر زمان رزرو ۲۴ ساعت است.
۸- عضویت:
عضویت در مجموعه کتابخانههای تابعه به صورت یکپارچه بوده و عضویت در یک کتابخانه به منزله امکان استفاده از تمامی کتابخانههای تابعه میباشد.
با توجه به یکپارچه بودن نرمافزار آذرسا عضویت به صورت الکترونیک از طریق پورتال کتابخانه میباشد.
تسویه حساب نیز به صورت متمرکز بوده و تسویه حساب در یک کتابخانه به منزله تسویه حساب در همه کتابخانهها میباشد.
مراجعین از سایر سازمانها و ارگانها با ارائه معرفینامه از سازمان متبوع میتوانند از خدمات کتابخانه، فقط در محل کتابخانه، استفاده کنند (به این مراجعان خدمات امانت ارائه نمیشود).
امانت فقط به شخص عضو کتابخانه داده میشود.
تبصره ۱: ارائه خدمات کتابخانه ای برای فارغ التحصیلانی که مشمول آموزش مداوم هستند از طریق نرم افزار کتابخانه و به صورت آنلاین و امانت سالنی انجام می گیرد.
۹- تأخیر:
بابت تأخیر منابع امانت گرفته شده به ازای هر روز مبلغ ۵۰۰۰ ریال (۵۰۰ تومان) از شخص امانت گیرنده جریمه دریافت میشود.
فرآیند امانت به صورت الکترونیک تنها از طریق نرمافزار آذرسا انجام می شود.
۱۰- مرجع:
خدمات مرجع به کمک و راهنمایی به مراجعان به خصوص در مورد تجسسهای علمی و یافتن اطلاعات تازه در مورد موضوعهای مختلف، خدمات مرجع اطلاق میشود.
در کتابخانههای تابعه خدمات مرجع به صورت مشاوره و راهنمایی کاربران در جستجوی اطلاعات علمی پژوهشی، ارائه راهنمایی در خصوص استفاده از پایگاه اطلاعاتی، ارائه خدمات به صورت از کتابدار بپرس، ارائه خدمات از طریق پست الکترونیک، دورنگار و تلفن ارائه میشود.